Tiomila 2. etappe (20.05.2023)
Kategori: Konkurranse
Distanse: 14.39 km
Tid: 72:48
Gj.sn. HR: 184
Maksimum HR: 193
4 år siden sist jeg var på et førstelag på Tio. Jobbet mye med meg selv fra laguttaket ble klart for å overbevise meg selv om at jeg er god nok for 2. etappen. Viktig å få laget ut på de ugaflede etappene i en god gruppe. Største ansvaret for det faller på 2. etappeløperne.

Gåsehudstemning inne i arenaen når 1. etappeløperne kommer inn. Alan gjør jobben og jeg blir sendt ut 1:35 bak som 24. lag sammen med Malungs, Lidingö og Hiidenkiertäjät og Turun Metsänkävijät.

Synes det er langt til startpost så rekker å lese inn de første strekkene selv om det går i overkant fort. Samme strekk til 1. post som vi har sett på på tiokvelden. Konkluderer med at det er ingen gode innganger, men at sti høyre er raskest. Ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre frem til siste sti, men står mellom rett over og høyre i siste del.

1: Deler seg helt på startpost. Alle rundt går enten venstre eller høyre. Jeg dunker på rett opp. Møter et par andre opp med vanndammen. De fleste drar høyre, men synes det virker litt langt. Tenker at det kan gå fort når man kan følge sperrebåndet. Viser seg at partiet er sykt steinete og ender opp med å tape 30 sek mot de som dro rundt. Ser jo i ettertid at det er like langt. Kommer sammen med IFK Göteborg og ligger fint i ryggen bortover lysløypene og stien. Tenker at jeg ihvertfall må ta kurs fra et fast holdepunkt og ikke fra et tilfeldig sted på stien. Ser steinen til venstre så blir kurs derifra. Dunker på inn i det gule, får søkket og hopper ned skrenten og rett i posten. Digg.
2: Ut av posten er det lykter i alle retninger som surrer rundt. God kontroll gjennom det grønne. Litt vel gira på å dra ned i lien, men ser skrenten når jeg er på riktig høyde.
3: God utgangsretning. Samlet seg et lite tog som har hatt min gafling bak meg. Møter en stor gruppe fra den andre gaflingsvarianten og ender opp i en stor gruppe.
4: Synes det går fort nedover lien. Ingen kontroll mer enn cirkaretning. Får tak på vegetasjonen halvveis og kontrollerer mot skrent og sti. Kontroll derifra og inn i tilfelle det er ny gafling. Faller litt og litt bakover i feltet hele strekket.
5: Følger etter gruppen som har en dårlig retning. Flaks det ikke er gaflet.
6: Løpes fort. Ikke noe tid til å ta drikke.
7: Kinkig strekk uten noen gode alternativer. Følger med gruppen med noe kontroll oppover lien. Ganske sikker når vi er ovenfor det grønne og har en plan om å ta posten med å følge steinrekken nedover. Skuffet når feltet drar gjennom en annen gafling, og skjønner at her er det mange som får en shortcut. Får posten min fint.
8: Tungt.
9: Følge etter gruppen som jeg ligger i bakre halvdel av. Snubler ute på hogsten og ender opp helt sist i gruppen. Tenker inn mot posten at vi ligger for lavt og har lyst til å dra litt mer oppover. Skjønner tegninga når fronten av feltet snur og gruppen ikke har splittet seg noe. Får posten fint.
10: Gir en liten luke til nest siste i gruppen oppover til 10.
11: Skjerper meg litt bort til hogsten og får kontakt med gruppen igjen. Orienterer trygt inn i posten når det splitter seg. Har en trygg rygg i Bjørn Ekeberg foran meg.
12: BE kutter litt her og der sett opp mot resten av gruppen.
12-15: Bedriftsløp i rygg på BE.
16: 1 km og 4 min veiløping med pigg som dreper det som var igjen av futt i beina.
17: Helt tomt i beina når vi kommer inn i skogen igjen. Ligger i tråkket selv om jeg synes det går litt for skjevt. Til slutt må jeg ta hardt høyre for å hente posten min.
18: Får ryggen til Simon Hector ut av 17. Går mer enn fort nok.
19: Kommer inn på halen av en utstrkt gruppe bak Simon Hector og Jonatan Gustafsson i posten. Angelniemen Ankurri ligger i rygg.
20: Går styggfort opp til skiløypen og løper det jeg har for å holde noenlunde følge. Blir knekt av en liten kneik midtveis i skiløypen og mister kontakten sammen med Angelniemen Ankurri-løperen. Ser gruppen halvveis opp i bakken ved siden av sperringene. Kjemper på opp bakken, men jobber mot både kramper og hyperventilering. Helt ferdig på toppen. Ser en post og løper til den. Feil kode. Snur meg litt og ser posten min. Taper 1.04 til Jonatan Gustafsson og 30 sek til gruppen på dette strekket.
21: AA-kisen tar føringen nedover. Legger meg i rygg og følger noenlunde med på retning og lengde. Kontroll på krysning sti/vei, men klarer ikke å finlese inn i posten. Satser på at gaflingene er over.
22: Mål om å holde ryggen.
23: Løper forbi AA inn i posten.
M: Prøver å veksle om, men er ikke mye igjen i beina. Tar ihvertfall AA med 7 sek fra 22 og inn.

Totalt sett ok fornøyd med etappen. Løser etappen bra innledningsvis og kommer med i gruppen. Dessverre litt for sliten når det drar seg til på slutten. Også "uheldig" med at ingen i min del av gruppen skulle ha gafling H, slik at jeg ikke fikk noen hjelp der. Sett i ettertid er jeg 1 strekk (20.) unna å sende Bojan ut på 3. etappe i en god gruppe der han skal være. Han får istedet en tung åpning.

Laget blir til slutt nummer 20 som vi er ok fornøyd med.
Vis kommentarer (0)

Tiomila 2. etappe (20.05.2023) Tiomila 2. etappe (20.05.2023)